Hoe maak je een goede website? Complete gids

18 september 2022
Lilia (Cordis)
Page photo

Er zijn momenteel meer dan 1,5 miljard websites in de wereld, en dat aantal groeit nog steeds.

En natuurlijk is het moeilijk om je van de concurrentie te onderscheiden als je niet de juiste methoden toepast. Uw hoofddoel is de website uniek te maken.

In dit artikel leren we waarom het hebben van een website belangrijk is voor uw bedrijf in de huidige economie en welke factoren bijdragen aan een effectieve en bloeiende website.

Page photo Cordis-site
Uw website met Cordis-site

15 kenmerken van een goede website

Het is moeilijk om relevant te blijven als er duizenden concurrenten zijn. Maak uw website echt opvallend dankzij:

  • Een duidelijke hiërarchie van pagina's
  • Eenvoudige navigatie
  • Aantrekkelijke graphics
  • Originele inhoud
  • Pagina's optimaliseren voor mobiele apparaten
  • Kortere laadtijden
  • Veiligheid
  • Een goede domeinnaam kiezen
  • On-page SEO optimalisatie
  • Werk aan off-page zoekmachine optimalisatie
  • Een betrouwbare webhostingdienst gebruiken
  • Uw contactgegevens bijwerken
  • Linken naar uw sociale media accounts
  • Uw website aanpassen aan uw niche
  • Feedback van uw klanten

Een goede website bouwen is vrij eenvoudig, dankzij websitebouwers en webhostingproviders die het proces snel en voor iedereen toegankelijk maken.

Page photo-Pagina hiërarchie-Cordis-site

1. Duidelijke hiërarchie van pagina's

Een duidelijk websiteontwerp en paginahiërarchie is de eerste stap in het maken van een goede website. Zoekmachines houden, net als bezoekers, van gebruiksvriendelijke websites.

Er zijn vele manieren om gebruikers te misleiden, en het komt neer op het misleiden van de verwachtingen van de gebruiker. De zoekmachine behandelt dergelijke acties als een inbreuk op de regels en richtlijnen voor kwaliteitsborging.


Een citaat: Paginahiërarchie verwijst naar de rangschikking en volgorde van pagina's op een site: de startpagina kan zich vertakken naar subpagina's, die zich ook kunnen vertakken.


Deze worden ouder- en kindpagina's genoemd en hun structuur wordt de sitehiërarchie genoemd.

Het bezoeken van een site met een verwarrend webdesign kan leiden tot frustratie en ontevredenheid. U moet streven naar een intuïtieve website waarop u zonder nadenken kunt navigeren.

Een slechte structurering zal uw bounce rate verhogen, wat een negatieve impact zal hebben op uw merk. Het bouncepercentage is het percentage mensen dat uw site verlaat na slechts één pagina te hebben bekeken.

Stel uw klant centraal en zorg ervoor dat dit niet gebeurt.

2. Eenvoudige navigatie

Een goede website moet gemakkelijk te navigeren zijn. Dit punt gaat in op alle regels voor het maken van een website.

Menu's, call-to-action knoppen en zoekbalken moeten duidelijk zichtbaar zijn en passen bij de content eromheen.

De meeste websites hebben menuknoppen bovenaan of onderaan. Het volgen van een voorspelbare structuur zal uw gebruikerservaring verbeteren en de basis leggen voor een geweldige website.

Begin met het opsommen van de sites waar u graag op navigeert. Denk aan de gemeenschappelijke kenmerken van alle sites, die je intuïtief vindt.

Het is geen schande om goede ideeën van anderen te lenen, zolang je het maar legaal doet.

Een gebruikelijke oplossing is een flexibele menubalk met meerdere niveaus, goed gestructureerde inhoud met een duidelijke stijl en afbeeldingen. Dit is veel beter dan één massief stuk tekst.

Focus op een eenvoudige navigatie: de bezoeker hoeft geen twee keer na te denken als hij uw site bekijkt. Laat ze niet raden wat er gebeurt als ze op een bepaald menu-item klikken.

Screensaver for the section

3. Aantrekkelijke graphics

Bezoekers vormen snel een mening over een website, dus een aantrekkelijk webdesign is een topprioriteit.

Aandacht voor het kleurenschema en de algemene uitstraling van uw merk zal helpen om een goede website te lanceren.

Als u niet bereid bent geld uit te geven aan een ontwerper, is het kiezen van de juiste sjabloon een belangrijke beslissing.

De meeste websitebouwers hebben een uitgebreide sjabloonbibliotheek, dus inzicht in de behoeften van uw website zal u helpen de beste sjabloon te kiezen.

Als u begint met een beter sjabloon, zullen er in de toekomst minder problemen zijn.

Bovendien vermindert de juiste website template de bounce rate en verhoogt het de laadsnelheid van uw pagina's. Overdrijf dus niet met enorme bestanden of complexe ontwerpelementen.

4. Originele inhoud

We kunnen gerust stellen dat goede inhoud het halve werk is voor een goede website.

Wees bereid regelmatig verse en originele inhoud te leveren om uw zoekmachineoptimalisatie te verbeteren en uiteindelijk hoger te ranken.

Een hogere positie in een zoekmachine betekent een grotere kans om ontdekt te worden door potentiële klanten en partners. Het helpt uw website ook om relevant te blijven.

Goede websites richten zich op de behoeften van klanten, dus zorg ervoor dat uw inhoud relevant is en de informatie bevat die zij zoeken.

Dit kan vervelend lijken en u kunt in de verleiding komen om een kortere weg te nemen en inhoud van andere sites te kopiëren, maar plagiaat is niet alleen illegaal, het schaadt ook uw SEO.

Een nuttige tip: kwalitatieve inhoud is om een blogsectie op uw website te hebben en professionele contentschrijvers of redacteuren met SEO-kennis in te huren om u van unieke teksten te voorzien.

5. Optimaliseren voor mobiele apparaten

Page photo-Pagina hiërarchie-Cordis-site

Het is ook belangrijk ervoor te zorgen dat uw website geschikt is voor alle browsers en apparaten.

Vergeet niet dat het gemiddeld 87% langer duurt voordat een website geladen is op een mobiel apparaat. Heeft u ooit een tabblad gesloten omdat het laden van een website te lang duurde? Als u dat heeft gedaan, is de kans groot dat mensen die uw site bezoeken dat ook doen.

Aangezien meer dan de helft van de internetgebruikers pagina's op mobiele schermen bekijkt, kan het niet optimaliseren van uw website voor kleinere schermen leiden tot een verlies van 50% van uw potentiële inkomsten.

Gebruik hulpmiddelen zoals Google Analytics om na te gaan hoeveel van het totale verkeer van uw website afkomstig is van mobiele apparaten.

Als u meer weet over uw publiek en hun voorkeuren, kunt u ervoor zorgen dat bezoekers zich op hun gemak voelen.

Page photo Cordis-site
Uw website met Cordis-site

6. Snelle laadtijd

Als u ooit een traag ladende website hebt bezocht, bent u waarschijnlijk bekend met de frustratie die daarmee gepaard gaat.

In feite verlaat 40% van de bezoekers liever de pagina dan langer dan 3 seconden te moeten wachten. Een niet-reagerende en trage website betekent dus inkomstenverlies.

Gelukkig zijn er voorzorgsmaatregelen die u kunt nemen om dit te voorkomen.

Trage laadtijden hebben een negatieve invloed op uw SEO. Pas best practice toe en gebruik een tool als PageSpeed Insights om de prestaties van uw website te controleren.

7. Betrouwbaar beveiligingssysteem

Photo security system - Cordis-site

Veiligheid is uw prioriteit. Betrouwbare beveiliging beschermt zowel de inhoud van uw website als de privacy van uw bezoekers.

Dit is vooral belangrijk als u een site beheert die gevoelige gebruikersinformatie behandelt, zoals creditcard- of adresgegevens.

Alleen al in de eerste helft van 2019 werden meer dan 3.000 meldingen van datalekken geregistreerd, waaruit blijkt 4,1 miljard records werden ontdekt. In vergelijking met 2018 steeg het percentage datalekken met 54%.

Neem altijd de juiste beveiligingsmaatregelen, zoals het bijwerken van uw software om hackpogingen voorkomen en uw website regelmatig bijwerken in geval van gegevensverlies.

De keuze van de webhosting speelt ook een grote rol in uw veiligheid. Kies altijd een betrouwbaar webhostingbedrijf.

Een andere manier om ervoor te zorgen dat uw site veilig is, is het installeren van een SSL-certificaat, dat uw internetverbinding versleutelt en alle gegevens beschermt die naar uw site worden gestuurd.

Een groen hangslot in de adresbalk wekt vertrouwen bij bezoekers en helpt u ook uw SEO ranking.

8. Effectieve domeinnaam

Een van de belangrijkste stappen voor het opzetten van een website is het kiezen van de juiste domeinnaam.

Het klinkt eenvoudig, maar als het verkeerd wordt gedaan, kan het in de toekomst een groot probleem zijn.

Stel dat uw bedrijf zich bezighoudt met IT-schroot en metaalrecycling. Hoewel het verleidelijk kan zijn om uw domein te noemen met de bedrijfsnaam 'IT Scrap', denk er goed over na hoe u dit vertaalt naar een domein.

Omdat itscrap.com uw bedrijf op de best mogelijke manier weergeeft?

Wanneer u een domein kiest, moet u proberen de beste praktijken voor domeinnamen te volgen.

Het beste advies is om uw domeinnaam kort, uniek en passend te maken.

Het ideale domein moet de bar test doorstaan. Dit betekent dat uw domein gemakkelijk genoeg te begrijpen moet zijn wanneer het aan een vriend aan de overkant van een tafel in een bar wordt verteld. Vermijd lange domeinnamen die ingewikkelde woorden bevatten of moeilijk te spellen zijn.

Probeer ook het gebruik van koppeltekens of cijfers te vermijden om er professioneler uit te zien en kom met iets dat je ook jaren kunt gebruiken.

Als u de tijd neemt om over uw domein na te denken, kunt u uw bedrijf en merk in de toekomst gemakkelijker ontwikkelen.

Als u aan het kiezen bent, kunt u overwegen de Belgische tool voor het verifiëren van domeinnamen te gebruiken om de beschikbaarheid van het domein en de prijs ervan te controleren.

Zodra u uw domeinnaam heeft uitgezocht, zijn de volgende stappen naar succes iets gemakkelijker.

9. Werken aan off-page zoekmachine optimalisatie

Graphic photo - Cordis-site

Het belang van zoekmachineoptimalisatie voor de rangschikking van websites op de resultatenpagina's van zoekmachines is bij de meeste website-eigenaren welbekend.

Goede SEO-technieken leiden tot meer verkeer, wat uiteindelijk de waarde van uw website verhoogt. Kortom, goede SEO leidt tot een goede website.

Om SEO van derden ten volle te gebruiken, moet u begrijpen wat deze externe optimalisatiemethoden zijn en hoe u zo'n promotiemethode het best kunt gebruiken.

Backlinks zijn een van de beste voorbeelden. Het versterkt uw merkreputatie en laat zoekmachines de kwaliteit van uw website herkennen.

U kunt het percentage backlinks verbeteren met gastberichten of gewoon relevante inhoud creëren, waar mensen naar zullen linken.


Opmerking van Cordis-site 📝 denk na over hoe uw inhoud reageert op specifieke zoekopdrachten die mensen aan Google zouden kunnen stellen. Als je een online schoenenwinkel hebt, kun je misschien diepgaande artikelen schrijven over de beste eigenschappen van winterlaarzen voor specifieke weersomstandigheden of over het bouwen van diezelfde laarzen.


U kunt ook overwegen affiliate marketing te gebruiken om de verkoop te verhogen.

Samenwerken met affiliate partners die rankings maken voor bepaalde producten of producten in een bepaalde niche beoordelen, kan een geweldige manier zijn om de reputatie en winstgevendheid van uw website te vergroten.

10. On-page SEO optimalisatie

Interne SEO, ook bekend als lokale SEO, is de praktijk van het optimaliseren van de SEO van uw website vanaf de websitepagina zelf.

Dit omvat keyword onderzoek en optimalisatie, optimalisatie van de inhoud, header tag beschrijving, SEO-vriendelijke URL, afbeeldingstekst, enz.

Tegenwoordig maken veel websites gebruik van verschillende tools en diensten om hen te helpen bij het maximaliseren van effectief gebruik van SEO op de pagina.

Bovendien, hoe duidelijker de structuur van uw website, hoe beter uw kansen om de interne SEO te optimaliseren.

Houd uw paginastructuur netjes en zorg ervoor dat elke pagina een echt doel heeft op uw site.

11. Betrouwbare webhosting gebruiken

photo web hosting - Cordis-site

Het kiezen van de juiste hostingprovider is essentieel voor een volledig functionerende en efficiënte website.

Een goede hosting provider is verantwoordelijk voor hoe veilig uw website is en hoe gemakkelijk hij te onderhouden is.

Aangezien webhosting in feite de ruggengraat van een website is, moet u ervoor zorgen dat u er een kiest met een goede beschikbaarheid van de server, betrouwbare beveiliging en realtime ondersteuning.

Daarom raden wij u, vooral als u een beginner bent, aan een uitgebreid platform te kiezen dat uw webhosting en het maken van websites.

12. Actuele contactgegevens

Als uw contactgegevens niet up-to-date zijn, zullen uw gebruikers u verlaten.

Het ontbreken van contactgegevens zoals telefoonnummers, e-mailadressen, enz. maakt het hele merk op zijn best twijfelachtig.

Een goed websiteontwerp maakt het gemakkelijk om alle belangrijke contactinformatie in de footer van de website te zetten.

Het toevoegen van een speciale contactpagina is ook een goede ontwerpkeuze voor de meeste websites.

Desk monitor - Cordis-site

13.Koppeling met uw sociale media accounts

Uw online aanwezigheid is meer dan alleen een website.

Een goede website linkt niet alleen naar verschillende social media accounts, maar besteedt ook aandacht aan details.

U moet uw webdesign ook baseren op een algemene visuele merkgids.

Zo zien uw website en uw social media accounts er hetzelfde uit en kunnen bezoekers bijvoorbeeld doorklikken naar uw Facebookpagina.

Als u bijvoorbeeld een online winkel hebt, kunt u overwegen sociale media in uw website te integreren.

Door een Instagramkanaal en Facebookchat aan je website toe te voegen, kunnen potentiële klanten je gemakkelijk vragen stellen en je als merk beter leren kennen.

14. Uw website aanpassen aan uw niche

Een ander onderdeel van een goede website is de functionaliteit ervan. Ongeacht in welke niche uw website zich bevindt, het is belangrijk ervoor te zorgen dat hij zijn doel dient.

Als u een e-commerce site bouwt, moet deze een ingebouwd betalingsverwerkingssysteem, verificatie van het winkelwagentje en passende veiligheidsmaatregelen voor de betaling hebben.

En aan de andere kant, als u uw website hoofdzakelijk gebruikt om inhoud voor uw blog te creëren, hebt u een platform nodig met een goede tekstverwerker en betrouwbare publicatiemogelijkheden.

Begin met na te denken over de belangrijkste kenmerken en functies die uw website nodig heeft en bouw daarop voort jouw masterpiece.

An example of a multitasking site - Cordis-site

15. Feedback van uw klanten

Niets schept meer vertrouwen tussen u en potentiële nieuwe klanten dan eerlijke feedback van bestaande klanten.

Eerlijke en echte feedback krijgen van uw klanten is gemakkelijker dan u denkt. Bied een kleine bonus aan, zoals gratis levering of een korting op hun volgende bestelling, en voor je het weet heb je veel waardevolle feedback.

Wees trots op uw landingspagina's en beschouw kritiek als iets om aan te werken en te verbeteren.

Afhankelijk van uw bedrijf en de diensten die u aanbiedt, zou u een hele pagina kunnen besteden aan case studies of succesverhalen van uw klanten.

Bij e-commerce staan de meeste platforms gebruikers toe om productbeoordelingen achter te laten op de eigenlijke productpagina's. Dit vereenvoudigt het winkelproces voor potentiële klanten.


Tip 💁. Vergeet niet om ook beoordelingen van uw producten op sociale media aan te moedigen.


Waarom is het zo belangrijk om een goede website te hebben?

Photo with question mark - Cordis-site

Het bezit van een merkwebsite biedt voordelen zoals de mogelijkheid om een breder publiek te bereiken, gemakkelijkere interactie, meer marketing- en verkoopmogelijkheden en een grotere naamsbekendheid.

Uit statistieken blijkt dat minder dan twee derde van de kleine bedrijven een website heeft.

Dit lijkt misschien een groot aandeel, maar in de context van het feit dat 89% van de aankoopbeslissingen van klanten gebaseerd is op zoekmachines, lijkt deze statistiek onbelangrijk.

Als u een winkel heeft die goederen of diensten verkoopt, kan het ontbreken van een website uw kansen beperken om uw bedrijf uit te breiden en uw omzet te verhogen.

Of u nu een online bedrijf heeft of niet, een website die u en uw merk vertegenwoordigt kan een groot verschil maken.

Hier zijn enkele redenen waarom het bouwen van een goede website zinvol is:

  • Zorgen voor een online aanwezigheid — de website versterkt uw merk en vergroot de kansen ervan van de concurrentie. Combineer dit met een gedegen social media strategie en je bent klaar om de de wereld.
  • Het is rendabel — het beheren en onderhouden van een website is betaalbaar, vooral als je kijkt naar de financieel lonende mogelijkheden die je krijgt.
  • Een breder publiek bereiken via reclame — door online producten en diensten te adverteren bereikt u een veel breder publiek. U kunt ook profiteren van datagestuurde besluitvorming in uw marketing.
  • Toegankelijkheid door het wegnemen van geografische en tijdzonegrenzen — de site stelt u in staat wereldwijd toegankelijk te zijn omdat uw succes niet wordt beperkt door de geografische ligging.
  • Een gemeenschap creëren — de site maakt gemakkelijke communicatie mogelijk via forums en message boards, wat vertrouwen schept tussen de klant en het merk.
  • Het openen van nieuwe mogelijkheden — het hebben van een website opent nieuwe mogelijkheden voor u, zoals partnerschappen, sponsoring, vacatures en online marketing mogelijkheden.
  • Een middel voor uw eigen creativiteit — met een website kunt u inhoud ontwikkelen en schrijven. Dus, als je creatief bent, kun je je passie toepassen. Of je kennis met de wereld delen.
What we offer - Cordis-site

Deelnemer aan de "Website Ontwikkeling en Promotie" conferentie


фото коллектива

Wij streven er altijd naar om de meest verwarrende onderwerpen in zo eenvoudig mogelijke taal uit te leggen. En om bedrijven en gewoon nieuwsgierige lezers te helpen hun interesses uit te breiden. We houden van ons werk, we doen kwaliteitsprojecten en we adviseren en helpen onze klanten.

Lilia

SEO specialist

01/09/2022