Top SEO-tips voor webdesigners in 2020

Als u een betere webdesigner wilt worden en uw klanten goed wilt bedienen, moet u nadenken over wat u kunt doen om uw website te verbeteren (naast een geweldig ontwerp). We hebben enkele tips en gratis hulpmiddelen achtergelaten om uw projecten te optimaliseren.

SEO photo

Het is zowel grappig als een beetje treurig om te beseffen hoe nauw sommige gebieden van webdesign en SEO met elkaar verbonden zijn. Wanneer SEO onderdeel wordt van het webdesign, wordt de hele site veel gebruikers- en zoekmachinevriendelijker.

Als iedereen tenminste een beetje moeite zou doen om elkaar beter te begrijpen, zou het leven voor iedereen een stuk makkelijker worden. De communicatie zou soepeler verlopen en projecten zouden sneller en winstgevender worden afgerond.

Dus, als u een betere webdesigner wilt worden en uw klanten goed wilt bedienen, moet u eerst nadenken over wat u kunt doen om uw website te verbeteren buiten een mooi ontwerp.

Opmerking: dit betekent niet dat u al het werk zelf moet doen. Door de tijd te besteden aan deze tips kunt u uw cliënten beter adviseren, met meer mensen samenwerken en een aantal van deze tips in de praktijk gebruiken.

Laten we eens kijken naar 23 tips om u te helpen nog beter te worden. We hebben enkele gratis tools beschikbaar om website-eigenaren analytics te helpen bekijken, waardoor ze problemen met de prestaties van hun website sneller kunnen oplossen. Daar gaan we:

1 De Google Search Console instellen

Google Search Console — is een gratis tool die waardevolle informatie geeft over hoe een website presteert in zoekmachines. Het zal u ook onmiddellijk waarschuwen als Google fouten op de site ontdekt, zodat u ze snel kunt oplossen voordat ze uitgroeien tot een groter probleem.

2 Bing Webmaster Tools instellen

Bing Webmaster Tools — is het equivalent van Google Search Console voor de Bing-zoekmachine. Ondanks Google's dominantie, Bing kan nog steeds een goede hoeveelheid verkeer opleveren en heeft vaak minder concurrentie.

SEO photo

3 Installeer Google Analytics

Als u een ontwerper bent en eerste keer over Google Analytics hoort, dan moet u zeker de tijd nemen om met die te leren werken. De gegevens die hier worden gegeven zullen u helpen betere ontwerpbeslissingen te nemen, aangezien u de doelgroep van de site kent en weet hoe de site wordt gebruikt. Verbind uw Google Analytics-accounts met Google Search Console voor nog meer nuttige gegevens.

4 Gebruik Google Tag Manager

Met Google Tag Manager kunt u alle tags op uw website beheren zonder dat u over programmeerkennis hoeft te beschikken. Wanneer u Google Analytics, Google Adsense, Facebook-pixels of iets anders moet toevoegen, kunt u dat gemakkelijk doen met Google Tag Manager.

5 Maak een XML-map aan

Met een XML-sitemap kunt u webpagina's indienen bij zoekmachines. Ze zijn nodig om zoekmachines informatie te vertellen over de pagina's van de website. Controleer eerst of ze op de website staan en of ze up-to-date zijn. U kunt ze meestal vinden door sitemap.xml toe te voegen aan het adres.
Например: http://yourwebsite.com/sitemap.xml.

XML map - essential element for a website

Gelukkig kan dit vrij gemakkelijk. Als uw site 500 pagina's of minder telt, kunt u een gratis online generator gebruiken om een sitemap te maken.

In slechts enkele seconden is de sitemap klaar en kunt u deze indienen bij Google Search Console of Bing Webmaster Tools. Zodra de kaart is geüpload naar uw site moet u een URL krijgen: yourwebsite.com/sitemap.xml.

Klik in uw Google Search Console-account op Sitemaps in het gedeelte Index van het linkerpaneel. Klik op "Een nieuwe sitemap toevoegen", voer de URL in en klik op de verzendknop.

6 Houd de site op hoge snelheid

Het ligt in onze handen om ervoor te zorgen dat de door ons ontwikkelde website zo snel mogelijk laadt. Snel laden heeft een directe invloed op de gebruikerservaring. Vergeet ook niet dat Google sites met een hoge laadsnelheid graag promoot.

Control Panel Google PageSpeed

Wij raden u aan te beginnen met het controleren van de huidige laadtijd van de website. Je kunt dit doen met Google PageSpeed Insights of WP Engine’s WordPress Speed Test.

Om de laadtijd van de website tot een minimum te beperken, kunt u:

  • Verwijder overbodige thema's en tools
  • Gebruik snel ladende instrumenten bv. Genesis Pro
  • Kies een hostingbedrijf dat aandacht besteedt aan snelheid, bv. ?!?!?!?!?.
  • Verklein de grootte van de afbeelding tot een grootte die effectief weergegeven gaat worden op de website.
  • Afbeeldingen comprimeren om de bestandsgrootte te verkleinen zonder de kwaliteit aan te tasten, met behulp van instrumenten zoals Compressor of Smush.

Zodra u enkele van deze wijzigingen hebt aangebracht, test uw laadtijd opnieuw om te zien of er aanvullende optimalisaties nodig zijn. Een goede ontwikkelaar kan u helpen zwakke punten op te sporen en te verbeteren.

7 Controleer het bestand robots.txt

Controleer het robots.txt-bestand om er zeker van te zijn dat het de indexering van de site niet blokkeert.

Ga in WordPress naar «Instellingen» > «Lezen» en zorg ervoor dat het vakje «Verbieden dat zoekmachines deze site indexeren» NIET is aangevinkt.

How to check for robots.txt

Controleer uw Google Search Console en Bing Webmaster Tools accounts om er zeker van te zijn dat ze het robots.txt bestand correct kunnen lezen.

8 Wees voorzichtig met de architectuur van de website

De scheiding van inhoud en navigatie per sectie is vooral noodzakelijk voor websites met veel inhoud. Gebruikers reageren positief wanneer een website hen een kwalitatieve navigatie biedt. Dit betekent dat een goede website-architectuur hen zal helpen gemakkelijk door de webpagina te navigeren, wat uiteindelijk zal leiden tot meer conversies.

Wil je weten hoe het moet? Hier zijn enkele tips:

  • Schets wat de volgende stap moet zijn voor bezoekers van de website;
  • Zorg voor overeenstemming in navigatie en ontwerp van de site;
  • Stuur bezoekers alleen door met relevante interne links.

9 Maak de website mobiel-vriendelijk

Omdat zoveel mensen een website bezoeken via mobiele apparaten is het erg belangrijk om voor hen te optimaliseren. Voeg daarbij de groeiende populariteit van voice search, mobiele push-meldingen, SMS-marketing en vele andere. Dit soort optimalisatie wordt levensbelangrijk.

An example of how the service works Google Mobile Friendly Test

Als u niet zeker weet of uw website is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, gebruik Google Mobile Friendly Test.

Thema's zoals Elegant Themes en Thrive Themes bieden mobiele versies waarmee het uiterlijk van de site op mobiele apparaten gemakkelijk kan worden aangepast.

Elegant Themes at the WordPress

Het is sterk aan te bevelen niet alleen verschillende testtools te gebruiken, maar ook zelf "handmatige controles" uit te voeren. Dit zal ertoe bijdragen dat gebruikers een positieve ervaring hebben wanneer zij de site vanaf mobiele apparaten bezoeken.

10 Gebruik video's

U weet waarschijnlijk dat YouTube eigendom is van Google, dus het is overbodig te zeggen dat Google YouTube-video's leuk vindt. Video's worden veel sneller en gemakkelijker gerangschikt dan websites. Als je de mogelijkheid hebt om video's op te nemen, doe dat dan zeker, want ze zijn een grote bron van zichtbaarheid en verkeer.

How to distribute a video in youtube

Als u geen video's wilt maken, raden wij u aan YouTube-video's in te sluiten in rubrieken waar ze relevant zijn. Video's helpen mensen die geen lange blokken tekst willen lezen. Ze helpen ook om bezoekers langer op de site te houden, wat goed is voor SEO!

11 Maak van Google Analytics uw nieuwe beste vriend

We hebben het al gehad over het belang van het instellen van Google Analytics. Nu is het tijd om de mouwen op te stropen en het mechanisme en de effectiviteit van het instrument te begrijpen.

Inzicht in websitegegevens maakt u een betere ontwerper. Met deze gegevens kunt u zich concentreren op delen van de site met lage conversiepercentages, zodat u die kunt verhogen. Daarom is het zo belangrijk om voogende informatie te kennen:

  • Bounce rate (om te bepalen waarom u er niet in slaagt mensen op de site te houden)
  • Populairste pagina's (om meer aanbiedingen op te nemen, een duidelijkere oproep tot actie of om bezoekers op een andere manier te converteren)
  • Exitpagina's (zodat u kunt zien hoe u kunt voorkomen dat mensen de site verlaten)
  • Trafficbronnen (zodat u de website kunt ontwerpen voor het publiek dat u wilt)

Dit alles en nog veel meer wacht op u in uw Google Analytics-account. # 12 Basisinformatie over on-page optimalisatie

12 Basisinformatie over on-page optimalisatie

Control Panel Validation Service

Inzicht en integratie van elementaire on-page optimalisatie zal de site helpen succesvol te zijn. Van de hele lijst van SEO-optimalisaties zijn dit meestal de gemakkelijkste stappen. Bijvoorbeeld:

  • Vermeld het trefwoord in de URL (liefst aan het begin)
  • U kunt het trefwoord ook in de titel zetten (liefst ook aan het begin)
  • Zet het sleutelwoord meerdere keren in de tekst (het is vooral belangrijk om die aan het begin van de eerste alinea te vermelden)
  • Gebruik header-tags - een H1-tag voor de kop en H2-tags voor alle onderverdelingen
  • Afbeeldingen optimaliseren
  • Voeg links toe naar 3 betrouwbare websites die relevant zijn voor uw onderwerp
  • Voeg indien mogelijk ten minste één interne link toe

13 Voer een site-audit uit

Een website-audit is een algemene analyse van een bron. Het doel ervan is technische problemen in de werking van de site op te sporen, om de kenmerken ervan voor zoekmachines en gebruikers te verbeteren. Vaak wordt de audit gebruikt om de redenen te vinden waarom de site de top van de zoekmachines niet kan bereiken.

De audit maakt het mogelijk om:

  • de statistieken van de site te krijgen;
  • de fouten en hun oorzaken te vinden;
  • de kosten voor het promoten van de site te optimaliseren;
  • aanbevelingen te ontvangen over hoe de bruikbaarheid, het conversiepercentage en de verkoop kunnen worden verbeterd.

14 Maak uw eigen 404-foutenpagina

Soms krijgt een website gebroken links en pagina's met fouten. Maar dat is niet de reden waarom we onze bezoekers willen verliezen. Zo'n pagina kan verwijzingen bevatten naar de homepage, de zoekbalk, links naar andere populaire pagina's of contactpersonen. Het is altijd zinvol om uw eigen 404-pagina te maken in een stijl die past bij het algemene ontwerp van uw site.

15 SSL-certificaat installeren

SEO - ssl certificate in the Opera

Met een SSL-certificaat kunt u de URL van een website veranderen van http:// naar https://. Als een website een veiligheidswaarschuwing oproept voor bezoekers, zullen zij de site eerder verlaten. Het installeren van een SSL-certificaat helpt bij het opbouwen van vertrouwen tussen de website en de bezoeker (Google raadt dit aan). Veel hosts, zoals WP Engine en SiteGround bieden een gratis SSL-certificaat aan.

16 SEO-plugins gebruiken

Als SEO optimalisatie niet bevalt, installeer dan een plugin. Yoast SEO, All in One SEO Pack of The SEO Framework werken voor jou. Zij zullen helpen eventuele zwakke punten in uw site op te sporen. Het is ook de moeite waard de tijd te nemen om te begrijpen hoe je de juiste trefwoorden kiest en gebruikt.

17 Maak uw inhoud leesbaar

Het is geen geheim dat inhoud essentieel is voor een website. Het moet gemakkelijk te lezen zijn, wat de taak is van een webdesigner. Er moet contrast zijn tussen de tekst en de achtergrondkleur. De lettergrootte moet groot genoeg zijn om goed leesbaar te zijn. Spaties, regelhoogte, afbeeldingen, video's, opsommingen en andere opmaak helpen de inhoud beter leesbaar te maken.

18 Win het vertrouwen van websitebezoekers

Een eenvoudig te lezen en gemakkelijk te navigeren website zal helpen het vertrouwen van de bezoekers te winnen. Zodat SEO echt effectief is, moet een website eerst het vertrouwen van bezoekers winnen.

An example of a blog page

Dit kan worden gedaan door toe te voegen van:

  • Een klikbaar telefoonnummer op een opvallende plaats
  • Beoordelingen
  • Foto's van teamleden toevoegen
  • SSL-certificaatinstellingen (zie boven)

19 Afbeeldingen zoekmachinevriendelijk maken

Google begrijpt woorden, geen beelden. Dus als je een afbeelding een naam geeft, beschrijf die (indien mogelijk met sleutelwoorden). Gebruik een koppelteken om woorden te scheiden.

20 alt-attributen toevoegen aan afbeeldingen

Example of an ALT description of a photo

Dit zal slechtzienden helpen begrijpen wat er in de afbeelding wordt getoond en bezoekers met toestellen die de afbeelding niet weergeven helpen begrijpen wat er is getoond.

21 Begrip van kopteksten

Uw pagina kan verschillende H2-koppen hebben die u gebruikt om subonderwerpen te benadrukken, maar slechts één H1-kop die in de kop van uw pagina verschijnt.

22 Gebruik SEO-vriendelijke (en bezoekersvriendelijke) URL's

Hoewel zoekmachines zelfs lelijke URL's kunnen indexeren en rangschikken, mag u niet vergeten in de URL trefwoorden op te nemen en directory-structuur aan te brengen.

SEO URL-адреса

In WordPress is dit eenvoudig te doen door naar uw configuratiescherm te gaan. Ga naar «Instellingen» > «Permanente links» en selecteer «post name» of maak je eigen «custom structure».

23 Leer hoe u websitebezoekers kunt converteren

Het nuttigste wat een webdesigner kan doen om een SEO-specialist echt te laten glimlachen is leren hoe je websitebezoekers omzet in abonnees, leads of klante

De taak van optimaliseerders is om gerichte bezoekers naar de site te leiden en van webdesigners is om het verkeer te converteren. Immers, als het verkeer naar de site komt, maar de site die bezoekers niet converteert, is SEO een verspilling.

Webdesigners zetten SEO om in winst

Inzicht in deze onderwerpen en in staat zijn om klanten te adviseren geeft u de mogelijkheid om een groot inkomen te verdienen:

  • Partnerschappen via aanbevelingen
  • SEO doorverkoop
  • Gebruik deze tips om een betere webdesigner te worden en meer te vragen voor je werk

Houd deze lijst met tips binnen handbereik om de projecten waaraan u werkt te verbeteren.Het zal de positie van uw sites verbeteren, zodat u zich onderscheidt van andere webdesigners die bij het ontwerpen geen rekening houden met SEO!

Voor meer interessante en actuele artikelen, zie onze blog.