Wat is de juiste manier om website teksten te schrijven in 2022?

22 september 2022
Tatyana (Cordis)

De realiteit van 2020 is zodanig dat elke zichzelf respecterende ondernemer al heeft gezorgd voor het opzetten van een bedrijf in de vorm van een website.

De ontwikkelaars hebben gezegd "Klaar!" en u kunt doorgaan naar de volgende stap en de site vullen met inhoud. Uit ervaring van Cordis-site veroorzaakt dit proces veel moeilijkheden en sleept zich lang voort. De seo-tekst van het voorbeeld uit 2022 is heel anders dan de sjablonen met keywords die we allemaal gewend zijn door de vingers te zien.

Elke tweede persoon koopt tegenwoordig iets online. De concurrentie tussen websites is groot. Een website van 3-5 pagina's met 1000 woorden op elke pagina zal niemand meer verbazen. Bovendien is het beter om dergelijke sites helemaal niet te maken, ze zijn niet concurrerend.

In dit artikel zullen wij onze klanten en bloglezers helpen om dergelijke kwesties te begrijpen:

Dus, hier gaan we...

Waarom is het belangrijk bijzondere aandacht te besteden aan de kwaliteit van de teksten op een website?

Teksten voor websites zijn uw kans om een dialoog aan te gaan met een potentiële klant. Hoe overtuigend u bent bepaalt hoeveel websitebezoekers uw klanten zullen worden.

Om te begrijpen welke teksten op websites in het verleden hebben gewerkt en in 2022 zullen werken, volgt hier een voorbeeld uit de agrarische sector: twee teksten op websites die aan de top staan. De laagfrequente zoekopdracht "tarwezaad" met hoge concurrentie- en conversiepercentages.
We halen sites uit de top 10

Eerste voorbeeld:

  • Eerst komt de tabel met de zaai- en productiekenmerken. Deze beïnvloeden de keuze van de landbouwers, op basis van hun klimaatzone:

    Tabel met zaaikarakteristieken-Cordis-site
  • De gebruiker krijgt dan een beschrijving van het soort te zien om volledig aan zijn intentie te voldoen, om alle aspecten van het onderwerp van het verzoek te vertellen en te onthullen:

    beschrijving van tarwe-Cordis-site

Tweede voorbeeld:

We zien een tabel (niet slecht, zegt u, en daar ben ik het mee eens) met de belangrijkste kenmerken van het product, MAAR! Niet alle kenmerken die de keuze van de bezoeker beïnvloeden.

Description of the wheat table-Cordis-site

Beide websites geven een typering van het soort op de website. Ik zal je nu vragen:

Op welke site is de kans groter dat de gebruiker een aankoop doet?

Onze ervaring is dat de eerste de beste is, omdat deze de meest volledige informatie bevat. Er zijn antwoorden op vragen die van belang zullen zijn voor de potentiële koper. U kunt in één ogenblik de voor- en nadelen van een bepaald product bestuderen.

Als je het bekijkt vanuit het standpunt van promotie is de eerste optie:

  • Compleet en omvat alles wat een potentieel publiek op de een of andere manier zou kunnen interesseren;
  • Draagt bij tot het verkrijgen van hogere posities in de top. Hoe hoger de positie van een site, hoe hoger de CTR;
  • Verbetert de gedragsfactoren van de pagina en de website als geheel. De gebruiker zal de informatie lezen, bestuderen, waardoor de bounce rate minimaal zal zijn + de gemiddelde tijd op de site zal toenemen.

Het blijkt dat:
Betere ranking van de website voor gerichte zoekopdrachten = Resultaat voor het bedrijf (meer verkoop).


Verleidelijk vooruitzicht, hè?

Laten we uitzoeken hoe je de meest effectieve website krijgt en je zenuwcellen bespaart.

Belangrijke SEO-indicatoren voor websiteteksten en tools om ze te analyseren

Als je "Seo-analyse van een tekst" intypt in Google, krijg je meer dan 400.000 resultaten. Niet alles wat je kunt afleiden is actueel voor 2022. Search updates, zoekmachine algoritmes verbeteren voortdurend en wat vroeger de hoogste prioriteit had voor SEO copywriters bij het schrijven van teksten heeft geen waarde meer.

Laten we op volgorde zetten wat belangrijk is bij SEO-tekstanalyse en hoe je een seo-tekst in 2022 schrijft.

Uniekheid

De uniciteit van de tekst op een website is een belangrijke factor. Welke dienst u ook kiest om te controleren, de uniekheid van de tekst moet minstens 95% zijn. Toch kunnen niet alle teksten met deze cijfers worden geschreven, zoals productbeschrijvingen (die iedereen verkoopt). Doe bovendien geen moeite om een volledig unieke beschrijving te schrijven. Het is mogelijk dit cijfer te verhogen door deze elementen aan de website toe te voegen:

  • De displayblokken zoals "Dit product is bekeken met" en "Dit product is gekocht met";
  • De mogelijkheid voor gebruikers om feedback en commentaar op de pagina achter te laten.

In dat geval moet maximale aandacht worden besteed aan de kwaliteit van de weergegeven inhoud en de leesbaarheid ervan (presentatievorm, lettergrootte en -kleur, uiterlijk van de productpagina zelf).

Als we het hebben over pagina's voor diensten of productcategorieën, is het belangrijk om ook met uniciteit te werken. Controleer de uniciteit met deze diensten (top 3 onder copywriters en SEO-specialisten):

  • verification service

    verification service-Cordis-site
  • textovod

    text uniqueness checking service-Cordis-site
  • plagiarism-checker

    plagiarism-checkerg service-Cordis-site
  • betere diensten

    The best services for checking texts for uniqueness-Cordis-site

De gebruiksvoorwaarden zijn voor elk verschillend. U kunt meer informatie vinden op de officiële websites. Maar als het gaat om het controleren van een paar teksten per dag of per week, volstaan de gratis aangeboden functies.

Lengte van de tekst op site

Een van de meest besproken tekstmetrieken van de laatste jaren onder SEO-specialisten:

  • Sommigen denken nog steeds dat niet alle niches en niet alle soorten pagina's teksten hoeven te hebben.
  • Anderen geven de voorkeur aan lange en informatieve teksten.

Dus wie heeft er gelijk?

In feite ligt de waarheid ergens in het midden. Er zijn nuances in niches, in de soorten sites, in de thema's van de pagina's zelf en in de aanpak van de zoekmachines.

Om niet te langdradig te zijn, stel ik voor een voorbeeld te bekijken. Denk aan de top 5 voor de concurrerende zoekopdracht "SEO promotie 2022" voor de regio Google-Belgie:

seo website promotie belgie-Cordis-site
Positie Website Aantal tekens tekst (zonder spaties)
1 Website foto boven 4902
2 Website foto boven 4284
3 Website foto boven 4732
4 Website foto boven 19942
5 Website foto boven 571

Zoals we zien, is een lange tekst nodig om aan de bedoeling van de gebruiker te voldoen - minstens 4.000 tekens. Maar dit betekent niet dat een zo lang mogelijke tekst voldoende is om de eerste positie te behalen (een site op positie 5 heeft bijna 4 keer zoveel tekst als een site op positie 4).

Er moet dus rekening worden gehouden met de lengte van de tekst. Maar er moet ook intelligent worden gewerkt met deskundigheid, feiten, voorbeelden, vergelijkingstabellen, structuur en andere indicatoren van een kwaliteitspagina die nuttig en interessant zal zijn voor de lezers.

Een interessante tekst zonder nutteloze informatie

De waterigheid van de tekst op een site is een maat voor de verhouding tussen de totale hoeveelheid tekst en het aantal gebruikte stopwoorden. De norm voor deze indicator verschilt van dienst tot dienst, aangezien hun databanken verschillende lijsten met stopwoorden bevatten.

Laten we eens kijken naar die tekstnormen op de volgende diensten:

  • Text.com
  • Advego

Maar is het ook? Ik stel voor de reeds genoemde sites van hierboven te bekijken:

seo website promotie belgie-Cordis-site
SITE Text.com Advego
1 12 % 61 %
2 18 % 64 %
3 15 % 64 %
4 15 % 62 %
5 6 % 27 %

Zoals we kunnen zien, liggen de cijfers voor nutteloze informatie voor de topsites dicht bij de norm, maar vallen ze soms iets uit de toon. Tegelijkertijd belet dit hen niet om behoorlijke posities in te nemen en voldoende gericht verkeer te verzamelen. De site op de vijfde plaats heeft weliswaar uitstekende resultaten voor dezelfde criteria, maar dit is niet zo'n concurrentievoordeel om de eerste plaats in te nemen.


Conclusie: Teksten moeten eerst en vooral interessant en leesbaar zijn en dan pas met normale verhouding van nuttige en nutteloze informatie. Vertrouw bij het schrijven van teksten voor de website niet alleen op droge cijfers voor "normen".


Spamming

Spamming is een overmaat aan sleutelwoorden, zinnen in verhouding tot de totale hoeveelheid geschreven tekst.

Elke dienst definieert de normen van deze indicator anders. Bovendien wordt een onderscheid gemaakt tussen academische en klassieke tekstspam.

De meest gebruikelijke diensten om deze parameter te controleren kent u al:

  • Text.com – een cijfer tussen 30-60% wordt als norm beschouwd (wat betekent dat de tekst is geoptimaliseerd, maar er is geen risico van te filteren).
  • Advego – Deze dienst definieert twee soorten spam: academische spam tot 8% en klassieke spam tot 5% (hoewel de dienst zelf tussen 5% en 15% aanbeveelt, maar dit hangt af van de schrijfstijl).

In de praktijk wordt deze parameter als volgt gebruikt:

SITE Spamming op text.ru Klassieke spam op Advego Academische spam op Advego
1 53 % 3 % 5 %
2 49 % 4 % 5 %
3 53 % 4 % 6 %
4 54 % 4 % 6 %
5 59 % 12 % 6 %

Zoals u ziet, liggen de spampercentages van alle bestudeerde teksten binnen de gestelde norm.

Het is belangrijk de spam-inhoud te respecteren, want gespamde tekst zal niet alleen slechter ranken, maar ook onaangenaam zijn om te lezen. Gebruikers vinden dergelijke teksten uiterst onaangenaam om te lezen. In plaats van de waarde van de aangeboden dienst/goederen te bestuderen, wordt alle aandacht van de gebruikers afgeleid door zoekopdrachten. Hierdor wordt de site waarschijnlijk afgesloten en niet tot het einde gelezen.

Wees niet uniek en schrijf teksten voor mensen! Ze werken goed :)

Spelling en leestekens

Zowel gespamde als onbekwame teksten zijn moeilijk te lezen. Als we het hebben over goed geschreven SEO-teksten, spelling en interpunctie zijn belangrijk. Dit is een noodzaak.

U kunt dit bijvoorbeeld controleren met programma's en diensten zoals deze (die wij zelf gebruiken en graag aanbevelen):

  • Microsoft Word
  • welklidwoord
  • grammarcheck
  • writer

Kies degene die gebruiksvriendelijker is en de taal heeft die u wilt.

LSI-woorden - een maatstaf voor tekstexpertise op een website

Deskundige en hoogwaardige inhoud is al enkele jaren een van de belangrijkste SEO-trends. Naast het feit dat dergelijke teksten moeten worden geschreven door mensen die het onderwerp begrijpen, is het ook belangrijk onderwerpspecifieke, semi-gerelateerde woorden te gebruiken die helpen de teksten zo relevant mogelijk te maken voor de behoeften van de gebruiker en aan de inhoud van de gebruiker te voldoen. Dergelijke woorden worden LSI-woorden genoemd.)

Diensten die helpen bij het vinden van LSI-woorden om competente, interessante en deskundige teksten voor websites te schrijven:

  • PixelTools

    PixelTools service-Cordis-site
  • Google Hints

    Google service-Cordis-site
  • TextAnalyzer – Met deze dienst kunt u de teksten van uw concurrenten analyseren en unieke woorden uit deze inhoud te verzamelen.

Maar het is belangrijk LSI-woorden niet te verwarren met een intelligent gebruik ervan bij het schrijven van een tekst die zo relevant mogelijk is voor het onderwerp.

Dit zijn de basisindicatoren van "normale" teksten, maar het volstaat niet om teksten te schrijven die uitsluitend gebaseerd zijn op droge statistieken.

Laten we het uitzoeken:

  • Hoe schrijf je een zo interessant en nuttig mogelijke tekst?
  • Wie is betrokken bij het creëren van deze inhoud en wat is daarvoor verantwoordelijk?
  • Hoe haal je het meeste uit het proces?

Hoe krijgt u de meest effectieve teksten op uw website? We delen Praktische ervaringen

Teksten die gebruikers en zoekmachines bevallen, zijn het resultaat van een samenwerking tussen een bedrijfseigenaar, een SEO-specialist en een SEO-copywriter. Maar hoe krijg je zulke tekst en word je niet gek? En waarom is het belangrijk dat de website-eigenaar betrokken is bij het schrijven van echt waardevolle inhoud?

Invloedssfeer van de klant

Om te beginnen stel ik voor om te kijken voor wat de klant (bedrijfseigenaar) verantwoordelijkheid is tijdens schrijven van tekst:

  • De relevantie van de tekst voor het product of de dienst die wordt verkocht. De beschrijving moet zo gedetailleerd mogelijk zijn, de kenmerken van het product volledig en de aankoopvoorwaarden duidelijk.
  • Er is een unique selling proposition en een loskoppeling van concurrenten.
  • Grafische informatie (foto's en video's) die de gebruiker helpt het product in detail te begrijpen en ook dient ter ondersteuning van de beslissing om het product te kopen.

Dit is alle informatie die u een potentiële koper wilt vertellen en tonen wanneer hij u benadert. Maar het is de moeite waard om te begrijpen en te onthouden:

  • Gebruikers zijn veeleisend, en als u de informatie die ze nodig hebben niet hebt, gaan ze naar de website van uw concurrent.
  • Concurrenten zijn flexibel - zij bestuderen de vraag van gebruikers, werken aan volledigheid van antwoord, vertellen op de pagina's van de website waar u het liefst over wilt praten aan de telefoon, als ze u bellen (en als ze dat niet doen?).

Dergelijke teksten werken niet optimaal, maar ze werken wel en verzamelen zelfs verkeer voor laagfrequente zoekopdrachten. Maar voldoet het aan het bedrijf? Het antwoord, denk ik, is duidelijk.

Een voorbeeld uit de ervaring van CORDIS-SITE

Onderwerp: Dierenvoeding en vulstoffen in Polen.

Projectbeschrijving: De klant werkte zelfstandig en actief mee aan de inhoud van de website. Alle artikelen zijn geschreven door deskundigen van zijn bedrijf. Maar er waren geen SEO-specialisten bij betrokken, de teksten waren niet geoptimaliseerd.

Eerste stappen in SEO promotie: naast de technische optimalisatiewerkzaamheden heeft een specialist van CORDIS-SITE een semantische kern samengesteld en het websitemateriaal geoptimaliseerd. Er werden geen nieuwe teksten geschreven, aangezien de strategie om met het project te werken erin bestond het beste te halen uit wat er al was.

De resultaten van het werk na een jaar promotie:

  • 2019 – 3200 gebruikers uit organische zoekopdrachten,
  • 2022 – 11800 gebruikers uit organische zoekopdrachten.

Het resultaat van een jaar samenwerking: +368% groei uit organische zoekopdrachten.

StaatLaunch service-Cordis-site

Trouwens, als u uw website teksten wilt optimaliseren of uw site wilt vullen met inhoud die zowel zoekmachines als gebruikers bevalt, welkom! Wij kunnen u daarbij helpen en het websiteverkeer en dus de conversie verhogen

Verantwoordelijkheidsgebied van de SEO-studio

Waarom doen bedrijven een beroep op SEO-studio's? Voor hulp bij internetverkoop. En welke doelen de klant ons ook stelt (meer verkeer, in de top 1-3 komen voor een of meer belangrijke zoekopdrachten), in feite is het doel altijd hetzelfde - geld verdienen op internet.


Daarom richten wij ons bij het werken met teksten op de tussendoelen van de klant, maar houden wij altijd de focus op het hoofddoel - de verkoop van het product (product of dienst).


Wij doen dit door alle primaire en secundaire rankingfactoren te controleren en te doorlopen, waarvan tekstueel werk er één is.

Hoe gebeurt het schrijven van SEO-teksten voor websites in Cordis-site?

Het schrijven van hoogwaardige, doeltreffende en verkoopbare teksten is een complex proces dat aandacht vereist. Het gaat er niet alleen om wat trefwoordtekst te schrijven die voldoet aan de basisindicatoren van SEO-analyse, maar een tekst die inspeelt op de zoekinteresse van de gebruiker voor specifieke zoekopdrachten.

Als u naar Cordis komt voor website promotie, beginnen we helemaal niet met teksten.

Onze voornaamste taak is als volgt:

  • de kwantiteit en de kwaliteit van de huidige teksten op de website te analyseren;
  • de niche en de concurrenten analyseren. Wij moeten de verhouding beoordelen tussen de kwaliteit en de kwantiteit van de tekstuele inhoud van de website van onze klant en zijn concurrenten. Onze taak is te begrijpen hoe de huidige inhoud concurrerend is en om te bepalen of de teksten moeten worden aangevuld, uitgebreid, expertise toegevoegd of dat alles vanaf nul moet worden geschreven (het klinkt eng, maar soms is het beter om meteen te herkennen en op de juiste manier aan de slag te gaan dan zes maanden tot een jaar te verliezen met het proberen resultaten te halen met wat we hebben);
  • de algemene en minimale volumes die nodig zijn om resultaten te produceren en problemen op te lossen bepalen;
  • en met de uitvoering beginnen.

Bij Cordis is de SEO-specialist verantwoordelijk bij schrijven van tekst voor:

  • bepalen van de benodigde hoeveelheid tekst op basis van concurrentie- en niche-analyse;
  • het maken van een lijst met de belangrijkste en aanvullende woorden die bij het schrijven van de tekst moeten worden gebruikt;
  • een taakomschrijving voor copywriters opstellen, waarin de volgende parameters worden beschreven:
    1. waar de tekst over moet gaan (met vermelding van de volgorde waarin de inhoud wordt gepresenteerd, de inhoud en de omvang van bepaalde blokken);
    2. vragen die moeten worden behandeld in verband met de specifieke dienst/levering + vragen aan de klant zonder antwoorden waarop de copywriter geen doeltreffende tekst kan schrijven;
    3. de zoektermen waarvoor de pagina moet worden gepromoot en de frequentie waarmee zij in de tekst worden gebruikt;
    4. aanvullende onderwerpbepalende woorden (LSI-woorden);
    5. voorbeelden van goed geschreven teksten over de presentatie van informatie, voorbeelden van goede teksten uit de top, over een onderwerp dat van belang is in de context van het schrijven van een bepaalde tekst;
  • controle van de voltooide tekst volgens de taakomschrijving en het eventuele addendum;
  • invoeging van H1-H6-koppen en andere elementen van optimalisering;
  • controleren en verfijnen van de structuur van de pagina (indien nodig), zodat de tekst niet alleen aan alle SEO-eisen voldoet, maar ook leesbaar en interessant is voor de beoogde gebruikers.

Een voorbeeld van een tekst die wij hebben geschreven en die gebaseerd is op de commerciële vragen "een website maken", maar is dat wel zo? Laten we het objectief bekijken:

Page blog - Cordis-site

Dus wat is een goede tekst?" - vraag je terecht. Ik antwoord met enkele voorbeelden uit de ervaring van Cordis:

Voorbeeld 1: Tekst op onze websitepagina uit de top 10 van Google voor "een website maken".

Page blog - Cordis-site

Voorbeeld 2: Tekst op Google's top 10 website pagina voor "seo website bestellen".

Page blog - Cordis-site

Dit zijn teksten voor websites die:

  • de top van de rankings krijgen voor zeer concurrerende zoekopdrachten;
  • doelgericht verkeer te verzamelen;
  • werden geschreven door een SEO copywriter, maar we kregen alle inleidende informatie van degenen die het meest vertrouwd zijn met de dienst - website-eigenaren;
  • zijn geschreven op basis van een duidelijke opdracht van SEO specialist Cordis.
  • Wil jij hetzelfde doen? Laat ons een audit van uw website doen.

En tot slot

Het schrijven van teksten voor websites is een complex, tijdrovend proces dat constante aandacht vereist.

Een goede en correcte tekst is een tekst waaraan is gewerkt door een team: de klant, de SEO-specialist en de tekstschrijver.

Het grootste geheim over hoe je een SEO-teksten in 2022 schrijft: schrijf voor mensen! Interessant. In detail. Deskundig. Zonder zich te concentreren op de droge metriek van "normale" teksten, die echter als hulpmiddelen voor de evaluatie kunnen dienen.

Deelnemer aan de conferentie "SEO ontwikkeling en website promotie".


Foto tiem Tatyana

Wij werken voor u. We bedenken interessante projecten en brengen ze tot leven. Wij maken websites vanaf nul en realiseren ze snel en efficiënt. Wij schrijven geweldige inhoud voor uw site die de bezoeker en de zoekmachine zeker zal bevallen. Uw website zal zeker niet op de laatste pagina staan. We houden van ons werk, we doen onze projecten goed, we adviseren en helpen onze klanten.

Tatyana

SEO specialist

23/09/2022