Kwaliteitswebsite in 2022

Google webmaster tools photo

Niet elke webmaster begrijpt wat een kwaliteitswebsite is – publiceer een artikel over kwaliteitsborging van websites op basis van Google's richtlijnen voor webmasters. Google weet als geen ander hoeveel websites er per dag worden gemaakt. Elke dag worden namelijk er meer dan 500.000 websites gemaakt. Zoekmachines moeten al dat nummer indexeren en sorteren volgens hun algoritmen.

Het primaire doel van zoekmachines is de geschiktheid van een site te controleren en te bepalen of deze al dan niet moet verschijnen op de resultatenpagina's voor trefwoorden (zoektermen). Als een site niet aan de kwaliteitsrichtlijnen voldoet, wordt hij uit de resultaten verwijderd.

De zoekmachines Google, Yandex, Bing, Baidu en Yahoo hebben richtsnoeren opgesteld voor webmasters. Hieronder wordt stap voor stap bekeken wat u moet doen om in de ogen van de Google-zoekmachine een website van hoge kwaliteit te hebben. Door de aanbevelingen op te volgen, kunt u de positie van de website in de ogen van de zoekmachines aanzienlijk verbeteren en zo het eerste werk van de promotie van de site verrichten.

1. Ontwerp uw site voor gebruikers

Het is een leidraad van Google: maak pagina's voor gebruikers, niet voor zoekmachines. Iedereen die heeft gemerkt dat een website veel pop-ups heeft en dat het hoofdtekstblok verborgen is onder de advertenties, begrijpt deze aanbeveling.

Het verlangen om zich te verrijken met inkomsten uit Google Adsense of teaser netwerken overschrijdt alle grenzen. De webmaster denkt niet meer na over hoe hij het bouncepercentage kan verlagen, hij wordt opgeslokt door clickanalyse en besteedt geen aandacht aan de kwaliteit van de site.

Een andere situatie: de webmaster manipuleert de ranking van de site door SEO-teksten op de site te publiceren die weinig zin hebben. De teksten zelf zijn niet interessant, er is geen stijl, en de trefwoorden worden door komma's gescheiden opgesomd. Deze methode wordt door de zoekmachine beschouwd als spam en keyword stuffing, wat Google bestrijdt. Nogmaals, de webmaster geeft niet om de kwaliteit van de site, denkt niet aan zijn gebruikers, en richt zich op het aantal bezoekers.

2. Gebruikers niet misleiden

Deze aanbeveling voor kwaliteitsborging is even belangrijk als de vorige. U hebt vaak gemerkt dat een zoekopdracht zoals "Wat is een kwaliteitswebsite?" u naar een pagina brengt die er helemaal niet over gaat. Het is niet moeilijk te raden dat zo'n gebruiker ontevreden is over het bezoek aan de site en deze verlaat.

Er zijn veel manieren om gebruikers te misleiden en ze kommen allemaal neer op het misleiden van gebruikersverwachtingen. De zoekmachine beschouwt dergelijke acties als een overtreding van de regels voor kwaliteitsborging.

3. Vermijd trucs om de ratings te verbeteren

Webmasters proberen al sinds de komst van Google de ranglijsten van zoekmachines te manipuleren. Elke webmaster wilt dat zijn website nummer één is voor alle trefwoorden en om al het verkeer te verzamelen en hoe meer hoe beter. Google heeft de beste ingenieurs, analisten en technici ter wereld in dienst. Kan een webmaster echt een manier bedenken om een zoekmachine te bedriegen? Dit is een retorische vraag.

Elke webmaster moet zich afvragen: zal het nuttig zijn voor de gebruikers? Dan zal het aantal kwaliteitssites aanzienlijk toenemen.

4. Uniekheid van de site

Ten slotte, maar niet minder belangrijk, maak uw website uniek, zodat gebruikers er telkens opnieuw naar terugkeren. Laat uw site zich onderscheiden van de concurrentie. Google raadt webmasters op dit punt zelfs aan een website te ontwikkelen en vooraf een analyse van de concurrenten te maken.

Op deze manier stelt Google de gebruiker in staat om sites met verschillende vormgeving en inhoud te bezoeken. In theorie zou een webmaster 10 clones van zijn site kunnen maken, maar deze aanpak garandeert niet dat de site uniek is.

Houd ook rekening met zaken als conversie en bruikbaarheid van de site (navigatiegemak), gemak van weergave op mobiele apparaten, en de technische staat van de bron (snelheid van het laden van pagina's, validatie van html-opmaak). De naleving van de technische voorwaarden is fixeerbaar en uitvoerbaar. Niet elke webmaster is een technicus op hoog niveau, dus hun prioriteit is het volgen van eenvoudige Google-aanbevelingen voor webmasters.


Samenvatting: maak sites voor mensen, voor je favoriete gebruikers, en de zoekmachine rankings zullen vanzelf terugkomen!


Check Sheet Google

Deze gids werd door Google samengesteld voor intern gebruik, maar in 2013 besloot het bedrijf hem te delen met webmasters om 2 redenen:

  • om de kwaliteit van websites in het algemeen te verbeteren;
  • om webmasters in staat te stellen hun sites te onderscheiden van de concurrentie

Google's korte gids voor aanbevelingen voor zoekmachines geeft de top 3 tips. Laten we elke aanbeveling in de gids afzonderlijk bekijken.

Markeer uw site in de zoekresultaten

Je hebt al gemerkt dat er geen 2 identieke snippets in de zoekresultaten verschijnen. Als u de richtlijnen voor uniekheid en het benadrukken van de site in de zoekresultaten volgt, is de kans dat er twee identieke beschrijvingen verschijnen nihil. Laten we eerst begrijpen wat een snippet is en waarom het zo belangrijk is voor de zoekmachine.

Een snippet is een uittreksel of voorbeeld van het beschrijvende deel van de site. Het is bedoeld om een kort overzicht van de inhoud te geven voordat u naar de website zelf navigeert.

Een voorbeeld van een snippet voor de zoekopdracht "Website Zoekmachine Optimalisatie Gids":

Een gids voor zoekmachineoptimalisatie - photo Voorbeelden
снипет по запросу “Руководство по поисковой оптимизации сайта”

Elke snippet bestaat uit 3 hoofdonderdelen:

  • hoofdartikel (meta titel)
  • url (adres waar de pagina bereikbaar is)
  • beschrijving (meta description)

Met de zin "uw site markeren in de zoekresultaten" raadt Google aan uw snippet te benadrukken. Dit betekent een interessante en klikbare paginatitel (meta title), een thematische url en een zinvolle beschrijving van de pagina (meta description).

Waarom is dit belangrijk?

Enerzijds kunt u met de meeste moderne CMS alle 3 de onderdelen van de snippet vrij beheren. Anderzijds wilt niet elke webmaster dit doen tijdens de ontwikkelingsfase van een website. Heel vaak worden de gemaakte en gestylede pagina's van een testproject overgezet naar een live site. Na indexering verschijnen meesterwerksnippets in de zoekresultaten.

Een voorbeeld van hoe het niet moet:

  • Titel: "Home Page"
  • url: ?id=2
  • blanco of dubbele koptekst

Het is heel belangrijk om bij het maken van metatags een simpel ding te begrijpen: de gebruiker moet naar uw site willen gaan Het snippet moet hierover gaan. Weinig mensen zullen het leuk vinden als u andere inhoud op uw site laat zien die niet met promotie te maken heeft.

Beeldherkenning

Google besteedt veel aandacht aan afbeeldingen op websites. Volgens de richtlijnen van de zoekmachine geven afbeeldingen op een pagina een positieve gebruikerservaring. Daarom heeft de zoekmachine regels voor de plaatsing van afbeeldingen:

  1. duidelijke en korte beeldtitels
  2. een betekenisvol alt-attribuut
  3. beschrijving onder de foto

De uitvoering van deze regels is heel eenvoudig via het CMS, dus daar zullen we niet bij stilstaan. De enige aanbeveling is dat webmasters zich niet moeten laten meeslepen door overdreven alt description of overspamming (misbruik van trefwoorden). Lees voor meer informatie het artikel over Google keywords.

Nieuwe content toevoegen

Google raadt aan de website te bekijken door de ogen van uw klant en hem te zien als een etalage. Als de vitrine zes maanden lang niet wordt vernieuwd, wordt die minder interessant voor klanten.

De zoekmachine gaat namelijk dagelijks naar uw website en scant deze. Daarbij vergelijkt Google de huidige inhoud van uw website met de vorige keer. Als uw website niet wordt bijgewerkt, krijgt hij veel minder aandacht van de zoekmachine.

Je moet toegeven dat het veel tijd kost om een interessant artikel te bedenken en te schrijven, het vervolgens op de website te zetten, mooie metatags en alt voor foto's te schrijven. Zou het niet makkelijker zijn om niets te doen? Google waardeert het werk van de webmaster, dus het is zeker de moeite waard.

Tot zover deze korte gids over zoekmachineoptimalisatie van websites. Zoals u ziet, zijn de 3 aanbevelingen gemakkelijk te volgen.